RAKAN FOLLOWERS

Saturday, 29 August 2015

KISAH LONTONG GORENG DAN EMAS DINAR

Teks : Noor Azzah Mohd Yusof
Sumber gambar : Google dan Koleksi peribadi

Assalamualaikum Wrt. Wbt.


Selamat bercuti semua sempena sambutan Hari Kemerdekaan ke- 58.
Apakah kita  'MERDEKA' dalam ertikata yang sebenarnya? Jika dahulu kita sambut merdeka kerana tanah air Malaysia bebas dari penjajah. Hari ini, walaupun Malaysia kelihatan aman namun hakikat adalah sebaliknya. Masyarakat hari ini umumnya gusar dan bimbang akan perubahan yang berlaku samada dari segi politik, ekonomi dan sosial. Mari kita renungkan sejenak.

Baiklah hari ini ‘mood’ nak cerita berkaitan makanan. Sejak beberapa minggu sakit kepala tidak pasti apa puncanya. Sambil santai bersama keluarga di hujung minggu dan cuci mata imbas semula menu yang berkenan di hati.

Cerita penghujung Syawal yang lalu, sempat juga mencuba resepi hasil dari carian google. Puding Triffle resepi asalnya kemudian diubah suai menjadi Puding Koktail Kastard.. Mmm..  Boleh sahaja kan.  Alhamdulillah walaupun rupa tidak seberapa, ada juga rasanya. Biasa la, percubaan pertama.



Menu kedua pula ‘Lontong Goreng’ mudah resepi dan cara penyediaannya. Cuma menu ni biasanya jika ada sambutan perayaan atau majlis tertentu baru lah rajin sikit nak membuatnya. Sebab ada lebihan nasi impit segera.. Hehe. Perencahnya macam buat nasi goreng juga. Nak rasa lebih menyengat boleh tambah cili padi dan bawang merah lebih sikit sebagai perencah. Tambahkan juga seafood seperti udang dan bebola ikan atau boleh gantikan dengan isi ayam bagi yang berpantang makanan laut terutama pesakit gout. Untuk menu yang seimbang, tambahkan sayuran seperti kobis dan lobak atau sawi. Saya belanja gambar ye. Dah hujung-hujung baru sempat nak ambil gambar, tinggal bakinya sahaja yang seadanya.. maaf ye.. Hehe

LONTONG GORENG


Bahan A :
2 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
10 – 15 tangkai cili padi ( boleh juga ganti cili kisar )

Bahan B :
2 sudu besar minyak untuk menumis
6 – 8 biji bebola ikan – dibelah dua
100 gm udang segar saiz kecil - anggaran segenggam
100 gm sotong – dipotong
2 sudu besar sos tiram
2 sudu kicap lemak manis ( saya suka guna kicap jalen label oren)
2 sudu besar air

Bahan C :
7 biji nasi impit segera saiz mini – dipotong empat
1 mangkuk kecil campuran sayur (kobis/lobak dihiris halus)
Garam secukup rasa
1 sudu kecil Serbuk Perisa Pasti Sedap Knorr



Untuk Hiasan :
Daun bawang ( dihiris halus )
Bawang goreng


Cara Memasak :
1)  Tumbuk lumat atau kisar bahan A.
2)  Masukkan minyak ke dalam kuali dan tumis bahan A beserta bahan B.Tumis hingga naik bau dan kelihatan garing. Masukkan sedikit air anggaran 2 sudu besar air. Tunggu sedikit mendidih.
3)  Masukkan nasi impit yang telah dipotong dadu. Gaul rata perencah dan masukkan campuran sayur.
4) Tambah sedikit garam dan perisa bergantung citarasa masing-masing.
5) Akhir sekali tabor bahan hiasan untuk hidangan juadah.

Selamat Menjamu Selera.. resepi di atas boleh diubahsuai mengikut selera masing-masing.
Boleh lah mencuba.

***********************

KEMPEN 1 BULAN 1 GRAM EMAS 1 KELUARGA
Simpanan untuk jangka masa panjang.
Emas tidak pernah susut nilai MALAHAN SEMAKIN MENINGKAT SABAN TAHUN . 
Emas oleh tukar di seluruh dunia.
EMAS mengelakkan kebocoran wang.


HARGA EMAS AKAN NAIK LAGI.

JOM MULAKAN SIMPANAN SEKARANG, MASIH BELUM TERLEWAT.
MILIKI EMAS FIZIKAL BUKAN EMAS DARI SKIM PELABURAN .

*** DINAR @ EMAS ADALAH MATAWANG SEBENAR.
 WANG KERTAS HANYA MEDIUM PERTUKARAN UNTUK MEMBELI SESUATU ASET. 
Nilai wang semakin menyusut, emas pula semakin meningkat.


Berminat untuk detail berkaitan emas fizikal untuk simpanan 
boleh sms/whatsapp : 012-6343413 (Azzah) @ www.auraemas.com/azzahgol
JOM CELIK EMAS untuk KEMASLAHATAN UMMAH.



Saturday, 22 August 2015

DINAR (EMAS) UNTUK ZIARAH UMRAH DAN HAJI

 Teks : Noor Azzah Mohd Yusof
Sumber gambar : Koleksi peribadi

Apa khabar rakan-rakan semua?
Hari ini mungkin ada di kalangan rakan kita yang mengadakan majlis kenduri atau menghadiri jemputan majlis atau juga menziarahi saudara-mara yang berangkat ke tanah suci menunaikan fardhu Haji rukun Islam yang ke-5.

Saya yakin kita semua memasang hajat dan impian untuk menunaikan haji atau umrah. Walaubagaimana pun terpaksa menunda atau memendam hasrat tersebut kerana kewangan yang belum stabil dan mempunyai tanggungan keluarga.



Apa kata kita menyimpan / menabung untuk menunaikan haji dan umrah dengan DINAR (EMAS). Rakan –rakan lain boleh join saya. Saya sedang berusaha ke arah itu. Insya Allah.


Saya tertarik dengan perkongsian rakan fb Emas PowerGold berkaitan menabung emas untuk menunaikan haji. Berikut saya copy paste dari fb beliau untuk perkongsian maklumat :



# Jadi hari ni nak kongsi bagaimana nk kumpul dana untuk menunaikan haji dengan dinar..... kaji dan nilai lah sendiri erkk....
Berikut adalah kiraan kos haji bagi tahun-tahun yang lepas berdasarkan nilai dinar emas;
TAHUN 2002
1 Dinar = RM 140
Kos Haji = 65 keping x RM 140
= RM 9,100.00
 Dinar yang diperlukan adalah 65 keping.
TAHUN 2009
1 Dinar = RM 502
Kos Haji = 18 keping x RM502
= RM 9,036.00
 Dinar yang diperlukan adalah 18 keping.
TAHUN 2013
1 Dinar = RM 650
Kos Haji = 16 keping x RM650
= RM 10,400.00
( kos hj 2013 adalah RM9,980)
Dinar yang diperlukan 16 keping.
TAHUN 2015 ( TERKINI )
1 Dinar = RM699.00
Kos Haji = 15 keping x RM 699
= RM10,485.00
( kos hj 2015 adalah RM9,980)
 Dinar yang diperlukan 15 keping.
Nampak tak? bilangan keping emas yang diperlukan semakin berkurangan. Kalau kita menyimpan emas/dinar dari sekarang, tak mustahil dana untuk kita menunaikan haji boleh cukup dalam masa yang lebih cepat dari yang kita sangka. Renung2kan lah...




 Untuk keterangan lanjut boleh sms/ whatsapp : 012-6343413 (Azzah) @ www.auraemas.com/azzahgold

Friday, 21 August 2015

MATA WANG KERTAS VS DINAR (EMAS)

Teks : Noor Azzah Mohd Yusof
Sumber gambar : Koleksi fb rakan-rakan POWERGOLD

Assalamulaikum Wrt. Wbt.

Lama tidak bersua, baru hari ini berkesempatan untuk meberi sedikit perkongsian moga ianya memberi manfaat kepada umum. 

Tentu kalian pernah mendengar Greece diisytihar BANKRUP dan wang simpanan di bank dibekukan dan tiada wang. Dan mereka terpaksa menjual aset Negara untuk membayar hutang. Na’uzubillahi min zalik…moga Malaysia dalam keadaan aman.

Apa yang berlaku kini kita sudah sedia maklum, nilai ringgit Malaysia telah jatuh ‘tergolek’. Pelbagai situasi telah menyumbang kepada hal berkenaan. Fokus kita bagaimana masyarakat hari ini perlu ‘survive’ untuk masa hadapan. 

Apakah cara yang paling baik untuk mengurus kewangan ketika nilai mata wang jatuh menjunam?

Sebelum berbicara saya ingin mengajukan persoalan : Di antara RUMAH, TANAH & EMAS, aset manakah yang dapat kita beli sedikit-sedikit tanpa pinjaman ? (Saudara/i pembaca sudah tentu dapat mengagak)

Ketika nilai ringgit Malaysia menjunam, harga emas saban hari semakin meningkat.
Menyimpan, menggunakan dan jualbeli emas adalah sunnah. 

Nabi Muhammad SAW pernah berpesan bahawa suatu hari nanti akan datang satu zaman yang hanya emas dan perak yang boleh digunakan.
Matawang wang Islam yang sebenarnya adalah EMAS (dinar). Sepertimana yang pernah digunakan ketika zaman Rasulullah SAW dan para sahabat.

Dari Abu Bakar Ibn Abi Maryam melaporkan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda :

“Akan tiba suatu zaman di ana tiada apa yang bernilai dan boleh digunakan oleh ummat manusia. Maka simpanlah emas (Dinar) dan perak (Dirham)” Musnad Imam Ahmad Ibn Hambali


Bagi yang belum bermula masih belum terlambat untuk memulakan langkah positif dengan menabung emas fizikal.

Lebih untung dan berbaloi menukarkan nilai duit kertas dengan emas…
WANG KERTAS hanya medium yang digunakan untuk memindahkan nilai dari satu aset ke aset yang lain.

Saya beri perumpamaan seperti berikut :
2015 : Emas  RM 194
Lima tahun akan datang 2020 = Emas RM ?????? ( sudah pasti berganda-ganda)
Adakah sama nilainya dengan nilai wang yang kita simpan hari ini?
RM1,000 yang kita simpan nilainya tidak akan sama seperti RM1,000 pada 5 tahun akan datang.

------------------------------

Atau saya beri perumpamaan lain. Datuk nenek kita dahulu membeli barang menggunakan sistem barter. Berdasarkan cerita orang tua dahulu, pada zaman itu mereka yang mempunyai motosikal dikatakan mempunyai harta yang bernilai. Manakala ada pula yang mempunyai harta turun temurun seperti tanah tetapi tiada wang tunai di tangan. 

Maka mereka membuat sistem pertukaran antara tanah = motosikal. Itu 40 tahun yang lalu. Adakah nilai tanah itu pada ketika ini bersamaan dengan kadar pada 40 tahun yang lalu? Tentu tidak sama sekali.Tetapi emas tidak begitu.


EMAS POWERGOLD SYARIKAT MILIK BUMIPUTRA
Apabila kita memiliki emas (samada menyimpan atau menggunakan) sudah tentu nilainya semakin berganda. Bayangkan harga emas 10 tahun akan datang !!!


Simpanlah sikit-sikit…
Bak kata pepatah sikit-sikit lama-lama jadi bukit
bermula 1 GRAM setiap BULAN
12 BULAN ada 12 GRAM


JOM TUKAR NILAI DUIT KERTAS DENGAN EMAS !!!


“EMAS ADALAH MAGNET KEKAYAAN DAN MENGELAKKAN KEBOCORAN WANG”


***Berminat untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan EMAS POWERGOLD milik BUMIPUTRA MUSLIM . Saya sedia membantu. Mulakan langkah sebelum terlewat. Boleh layari website saya :www.auraemas.com/azzahgold . Sebarang pertanyaan boleh SMS/WA :012-6343413 (AZZAH)



SEDIKIT TIPS UNTUK PERKONGSIAN :