PENGALAMAN SENDIRI : BISNES TANPA MODAL (DROPSHIP)

Teks : Noor Azzah Mohd Yusof
Gambar :  Google

Sebelum ini saya tidak pernah mendengar perkataan dropship apatah lagi  untuk memahami maksudnya.Saya antara orang yang suka berbisnes. Jatuh bangun pahit manis bisnes dirasai, bertukar dari satu produk ke produk yang lain. Tidak kurang juga bisnes MLM. Walau apa pun berlaku, minat saya dalam bisnes tidak terhenti di situ. Saya mula tidak senang duduk mencari produk baru untuk diniagakan. Sehingga saya terbaca artikel oleh pakar kewangan dalam majalah Mingguan Wanita berkenaan bisnes dropship sangat mudah dan tidak memerlukan modal malah menjimatkan masa dan tenaga.

Setelah mendapat maklumat berkaitan dropship, saya mula membuat carian google dan akhirnya menemui ABDR ( Akademi Bekerja di Rumah). Pakej yang ditawarkan sangat menarik. Bukan hanya suri rumah yang menyertai bahkan ramai ahlinya di kalangan suri bekerjaya dan mempunyai latarbelakang pendidikan yang hebat.

Sejak menyertai ABDR, saya mula memahami bagaimana bisnes dropship dijalankan dan mendapat respon yang baik dari rakan-rakan. ABDR menawarkan pelbagai produk dropship iaitu makanan, telekung, makanan sunnah dan produk Islami. Produk dropship yang digemari pelanggan adalah Pakej Nasi Arab Al-Bayt. 

Bermula dari ABDR juga saya mula menjadi ejen dropship cadar cotton patchwork kemudian yang terkini adalah produk makanan keluaran Sangat Sedap dan produk supplement kesihatan Inayah Beauty Booster. Bisnes dropship sangat mudah kerana saya hanya menguruskan tempahan dan pembayaran pelanggan secara atas talian (online) sahaja tanpa perlu bersusah payah melakukan pembungkusan dan penghantaran stok kepada pembeli. Cara ini sesuai bagi suri yang sibuk menguruskan rumahtangga juga bekerja di samping itu dapat menjana pendapatan sampingan diri juga keluarga.

Cuma apa yang saya lihat sedikit kekurangan dan kelemahan bisnes dropship ini, iaitu kecuaian dari pihak pembekal bila mana tidak mengamalkan khidmat pengurusan yang cekap. Seperti yang saya alami sendiri, butiran penghantaran tidak lengkap menyebabkan produk yang dipesan oleh pelanggan lewat tiba. Pihak pembekal tidak mengambil inisiatif untuk menghubungi pelanggan apabila produk yang dipesan tidak dapat dihantar seperti yang ditetapkan. Hal ini menimbulkan masalah bagi pihak dropshipper (ejen).
 

Isu lain yang timbul, apabila pihak pembekal menghantar produk pesanan yang kurang kualitinya. Ada kesan koyak pada produk atau kerosakan. Pihak pembekal beranggapan pelanggan akan menerima sahaja barang tersebut, kerosakan yang berlaku bukan tanggungjawab pembekal setelah bayaran dan penghantaran dibuat. Ini salah satu sikap tidak bertanggungjawab dan mengaut keuntungan tanpa mengira hak pelanggan.

Bagi yang ingin menceburi bisnes dropship ini perlu persiapkan diri dengan ilmu, kerana cabaran mengendalikannya tidak kurang hebat. Pastikan status pihak pembekal yang ingin kita pilih untuk bisnes dropship. Terma dan syarat yang diberikan tidak menjerat peniaga dropship. Ada setengahnya pula mengenakan bayaran pendaftaran dropship yang tidak munasabah. Peniaga dropship juga perlu sedia dengan pelanggan yang mempunyai pelbagai kerenah dan ragam. Ada setengah pelanggan tidak tahu bagaimana membuat pembayaran secara online dan tiada akaun perbank internet. Pelanggan perlu diberitahu bagaimana membuat transaksi melalui mesin atm atau kaunter bank. 



Biarpun bisnes dropship ada cabaran dan kelemahannya, bisnes ini menjadi satu fenomena yang mendapat sambutan ramai. Malah kini, ramai pengusaha produk atau pembekal mencari ejen dropship bagi mempromosikan barang jualan dan memudahkan operasi perniagaan dijalankan serta menjimatkan kos. Bisnes dropship sangat membantu peniaga yang tidak mempunyai modal besar selain pengurusan yang cepat dan mudah. Apa yang penting adalah cara pelaksanaan yang baik menepati keutamaan dan hak pengguna. Sesiapa sahaja mampu melakukan bisnes dropship, segalanya bergantung kepada minat, kesungguhan dan kepakaran masing-masing. 

Comments