RAKAN FOLLOWERS

Wednesday, 29 October 2014

ANJURAN MEMBERI SALAM

Teks : Noor Azzah Mohd Yusof
Gambar : Google

Assalamualaikum…
Selamat sejahtera ke atas kamu...

Moga hari ini lebih ceria, sihat dan tenang menjalani rutin harian.
Apa yang saya ingin kongsikan kali ini berkaitan dengan kehidupan seharian kita. Bila dan berapa kali sehari kita mengucapkan salam? Salam merupakan lafaz yang sangat mudah diungkapkan biar pun ringkas tetapi besar pahalanya . Rasulullah menganjurkan umat Islam memberi salam seperti mana mafhum hadis yang berikut :

" Dari Abi Umarah AlBarra bin "Azib r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW memerintahkan kepada kami dengan tujuh perkara ; menjenguk orang sakit, mengikuti jenazah, mendoakan orang yang bersin, membantu yang lemah, menolong yang dizalimi orang, memberi salam, mengabulkan permintaan seseorang ( yang memohon dengan memakai sumpah).-Hadis Muttafaqun 'Alaih

Adab Memberi Salam
  • orang yang menaiki kenderaan memberi salam kepada orang yang berjalan kaki
  • orang yang berjalan kaki memberi salam kepada orang yang duduk
  • orang yang sedikit kepada yang banyak
  • orang yang lebih muda kepada yang lebih tua
        Sunnah memberi salam ketika bertemu juga ketika beredar. 


      
      Hukum Memberi dan menjawab Salam
Memberi salam adalah sunat dan menjawabnya adalah wajib ke atas umat Islam.

Firman Allah SWT :
Apabila kamu dihormati dengan suatu penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan lebih baik, atau balaslah (dengan yang serupa). Sesungguhnya Allah memperhitungkan segala sesuatu. (QS. 4:86)

Kelebihan Memberi Salam

Sabda Rasulullah SAW mafhumnya;

“Demi Tuhan yang diriku di dalam kekuasaan-Nya! Kamu tidak akan masuk syurga sehingga kamu beriman. Dan kamu tidak akan beriman sehingga dapat berkasih mesra. Adakah aku belum menunjukkan kepada kamu satu amalan, yang apabila kamu mengerjakan nescaya kamu akan berkasih mesara?”
Para sahabat baginda menjawab; “Belum Wahai Rasulullah SAW”. Kemudian Rasulullah SAW pun menerangkan: “Kembangkanlah memberi salam di antara kamu.” (Hadis Riwayat Muslim daripada Abu Hurairah)






No comments:

Post a Comment